Fejléc
Árnyék
 
Végtelen rétegek -- frissítve
Elválasztás

A Szent István Király Múzeum elővigyázatossági okokból 2020. március 13-án, pénteken 10 órától nem nyitja ki a kiállítóhelyeit (így a Pelikán Galériát sem) a nagyközönség számára -- így március 13-án, pénteken (a tárlat a záró napján) ZÁRVA!. Az intézkedés visszavonásig érvényes.



A Szent István Király Múzeum és
a Székesfehérvári Művészek Társasága
tisztelettel meghívja önt, barátait és családját
Péter Ágnes Munkácsy-díjas szobrászművész
Infinite Layers / Végtelen rétegek című képzőművészeti tárlatára,
a Pelikán Galériába (Székesfehérvár, Kossuth L. u. 15.).
Megnyitja: Izinger Katalin művészettörténész,
2020. február 21-én, pénteken 18 órakor.
Sajtónyilvános rendezvény!
A tárlat megtekinthető március 13-ig.
Nyitva: keddtől péntekig 10-től 18 óráig.
A belépés díjtalan!




Péter Ágnes (Szabadszállás, 1949) Munkácsy-díjas szobrászművész 1968-ban érettségizett a budapesti Képzőművészeti Gimnáziumban. 1976-ban szerzett diplomát a Magyar Képzőművészeti Főiskola szobrász szakán, Somogyi József tanítványaként. Az 1980-as évek közepétől kiállító művész, a pécsi országos Kisplasztikai Biennále rendszeres résztvevője. 1988-tól az Országos Symposion Találkozók szervezője, a Nemzetközi Fény Symposion egyik alapítója a Kepes Központban, a Symposion Alapítvány elnöke.
Több művészeti szervezet alapítója. 1990-ben római ösztöndíjas, 1996-ban és 98-ban Ludwig ösztöndíjas, 2008-ban Hungart ösztöndíjas. Biennálék díjazottja, 1997-ben Szobrászkoszorút nyert, ugyanebben az évben Munkácsy-díjat, 1998-ban Simsay-díjat kapott. Számos műve látható magyarországi közgyűjteményben és köztereken.
Péter Ágnes nagy méretű fémszobrokat, objekteket, installációs műveket, bronz kisplasztikákat, érmeket, rajzokat, komputergrafikákat, videómunkákat készít, korábban kerámiaszobrokat is alkotott.
Rendkívül sokoldalú művész, aki tele van eredeti ötletekkel, s szakmailag kiválóan felkészült. Leggyakrabban hagyományos fémmegmunkálási eljárásokat használ, de installációs műveiben a fény átszellemítő erejére és szimbolikus jelentésére is épít, hasonlóan, mint természetművészeti témájú komputergrafikáiban.
Az acélszobrászat területén eredeti felület megmunkálási módszert fedezett fel művei transzcendens mondanivalójának kifejezésére, amit azóta több művész is használ. Kisplasztikáiban a legősibb jeleket gondolja újra és használja fel, leggyakoribb motívumai a négy őselem, és a szimbolikus jelentésben gazdag elemi geometrikus formák: kör, négyzet. Emellett ornamentális motívumokkal is dolgozik és a kozmikus világot jelképező téri kontextusokat teremt.
Fő témája a világ harmonikus rendje és a kozmikus egész teljessége. Kontrasztos elemeket használ, a fényes és matt, rozsdás és polírozott, rücskös és sima, geometrikus és organikus mozzanatokból építi fel filozófiai mélységű üzeneteit.
Péter Ágnes műveit szemlélve arra kényszerül az ember, hogy intuitíve élje át a művész mondanivalóját, amely egyszerre szubjektív lét-interpretáció és a világ egységéről, teljességéről, a dolgok, jelenségek lényegéről, összefüggéseiről alkotott belső képzet, ugyanakkor titokzatos jelrendszer, amely ősi vagy eljövendő kultúrák töredékekben fennmaradt totemjeire, megtalált emlékműveire emlékeztet, ismeretlen erők megsejtésére késztet, magasabb szellemi tartalmak megértésére szólít fel.
Egyszóval megszólít és gondolkodásra, érzelmek, érzések átélésére ösztönöz.
Péter Ágnes műveiből az erő, az értelem, és az érzelem mágikus harmóniája árad, amely magával ragadja azokat is, akik nem kívánnak elmélyülni a jelentések megfejtésében.

N. Mészáros Júlia


Deák Balázs képei a megnyitóról:

A kiállított művek listája:

Három gyűrű, 2020 [2019 Alternatív Textil Symposion, Somogytúr], elektrográfia; 86x250 cm
Négyzet és kör, 2005--2020, csiszolt krómacél
Bauhaus 100, 2019 [Dialoog 100 Jaar Bauhaus, Brüsszel (BE)], elektrográfia; 12 db 30x30 cm
Bauhaus-reflexió, 2019 [Arax technika (varrva hurkolás), Alternatív Textil Symposion], 1x1 m

Anyagtársítások I--IV., 2017 [handtuft; Alternatív Textil Symposion, Kecskemét]; krómacél, gyapjú; 50x50 cm
Ellipszis III--IV., 2014; elektrográfia; 120,5x100 cm
Anyagtársítások, 2017--8 [handtuft; Alternatív Textil Symposion]; krómacél, gyapjú; 45,5x100,5 cm
Történetek I--III., 2020, textli, plexi; 50x50 cm; j.h.
Kút, 2020, nádinstalláció

Labirintus [Installáció, Velencei-tavi Symposion, 10 m], 2016, elektrográfia, 100x59 cm
Harmónia, 2015 [Goa, India], 99,5x100; elektrográfia; j.j.l. (kiáll.: 2015 Harmónia (MAOE), MűvészetMalom, Szentendre)
Teremtés, 2018--2020, elektrográfia
Csomópontok, 2018 [Installáció a Velencei-tavi Symposion szigeten], elektrográfia; 70x100 cm
Eternal Circle, 2020 [2019 Tsukuba Art Center Artist in Residency program (JP), 7 m], elektrográfia; 70x130 cm (+ 4 db 50x50 cm)

videók a monitoron:
Ablaktálak, 2019, 1'35"
Agnes 1951--2015, 0'17"
Dialoog 100 Jaar Bauhaus Symposion (Kurator: Monique Francois 2019 Brussel), 2019, 3'27"
Fényfolyam / Folyófények, 2017, MET (Video: Péter Ágnes, Sound: Gáts Tibor, 2017, Velence) 1'29"
Folyamat/Process, 2018 (Video: Agnes Peter, Music: George Ligeti) 2'00"
Gyűrű, 2015 (Videó: Péter Ágnes, Zene: Horváth Barnabás) 3'50"
Labdajáték a Velence szigeten, 2015, 2'41" (videó: Péter Ágnes, music: Anniken Paulsen, 2015)
Ellipszis, 2015 (videó: Péter Ágnes, zene: Ligeti György, 2015, Székesfehérvár, Videó-művésztelep) 2'44"
teremről teremre (Pécs, 2015) 13'19"
Fekete pont, 2017 (Videó: Péter Ágnes, Zene: Sáry Bánk, Kecskemét) 2'04"
Tartályok (Présgyár), 2017 (Videó: Péter Ágnes, Zene: Anniken Paulsen, 2017) 1'55"


Sajtófigyelő:
Héjj Vivien: "Végtelen rétegek" a Pelikán Galériában, feol.hu, kultúra, 2020. 02. 23., vas. 7.50


https://www.szekesfehervar.hu/infinite-layersvegtelen-retegek-peter-agnes-szobraszmuvesz-kiallitasa-nyilik

https://www.okkfehervar.hu/index.php?pg=event_20323_0

https://www.okkfehervar.hu/index.php?pg=news_9_14163




AJÁNLÓ

KIÁLLÍTÁSOK

HÍREK

© Városi Képtár – Deák Gyűjtemény • 8000 Székesfehérvár, Oskola u. 10. – deak@deakgyujtemeny.hu
magyarenglish