Fejléc
Árnyék
 
Anyák napja alkalmából
Elválasztás

Anyák napja alkalmából egy -- a Moskovszky-gyűjteményhez kapcsolódó -- különleges nő történetét hoztuk el Önöknek.
Käthe Kruse (1883--1968) élete igazán inspiráló a mai kor számára is. Feleség, sikeres "üzletasszony", de legfőképpen szerető és gondoskodó anya, aki ölelhető babáival "csak" a gyermekeinek akart kedveskedni.
Käthe Kruse férje, Max Kruse 28 évvel volt idősebb nála. 1902-ben született az első gyermekük. Utána Svájcba költöztek, Max viszont Berlinben dolgozott, de gyakran látogatta a családját.
Az első babát a legenda szerint kislányának készítette. A kislány babát szeretett volna, és Käthe arra kérte férjét, hogy Berlinből hozzon neki egy porcelán fejű babát Max nem teljesítette a kérést, mert véleménye szerint a kemény, törékeny porcelánfejű baba egy-két nap alatt apróra törne, és nehéz, merev kialakításánál fogva nem is tudna anyai érzéseket ébreszteni egy gyermekben. "Csinálj magad egyet, itt a legfőbb alkalom, hogy kifejleszd művészi képességeidet." Így született meg az első Kruse baba 1905-ben. Käthe törölközőből készítette el, testét meleg homokkal tömte ki. Az anyagot megcsomózva alakította ki a kezét és a lábát, és egy burgonyát textillel beborított, ez lett a feje. Egy használt gyufával rajzolt neki szemet, szájat, orrot. Oscarnak nevezte el. Nem lett mestermű, de a kislánya szerette. Egyre több baba követte, és a család is egyre nőtt. 1909-ben már 3 lánya volt.
Ekkor kezdett a babák fejének megmintázásával kísérletezni. Kialakultak az ő jellegzetes babafejei, amelyekhez a legfőbb inspirációt egy 17. század elején élt flamand művész, Frans Duquesnoy puttó-fejecskéjének gipszmásolata adta számára. A fej a gyermekeire emlékeztette, és ez lett aztán a későbbi babák modellje, amit a férje, Max Kruse mintázott meg kifinomult szobrász kezeivel. A gyermekruhába öltöztetett babák természetesek, törhetetlenek és szerethetőek lettek.
A babák először a berlini Tietz Áruház "házi készítésű játékok" című karácsonyi kiállításán szerepeltek. Nagy sikert arattak, ezért rövidesen játékkereskedők és babagyárak is érdeklődni kezdtek irántuk. Eleinte a berlini lakást rendezték be műhelynek, majd a vállalkozás Bad Kösenben indult be, és a Käthe Kruse baba világhírű lett. Sikerük kulcsa egyszerűségükben és természetességükben rejlett. Tervezőjük a gyermekek gyermekét látta bennük, és azzal a céllal alkotta meg őket, hogy a gyermekek játszanak velük. Legyenek könnyűek és élénkek, de tartósak. A végtagok nyikorgása ne vonja el a gyermekek figyelmét a szerepjátéktól, sőt, amennyire csak lehet, az illesztések láthatatlanok legyenek. A Moskovszky-gyűjtemény is büszkélkedik több Käthe Kruse babával.
"Gréti" és "Ministráns Misike" ún. VIII-as típus, mely Igor Jakimov szobrászművész Friedebald Kruse-ról (Käthe Kruse fia) mintázott modellje alapján készült, először 1929-ben. A babák arcvonásai finoman festettek testük több darabból szabott, végtagjaik mozgathatók. "Misike" piros-fehér ministráns ruháját Auer Erzsébet készítette unokája kérésére.
Velük kívánunk szeretetben gazdag boldog Anyák napját!
A kép forrása: https://www.kaethe-kruse.de/de/geschichte


AJÁNLÓ

KIÁLLÍTÁSOK

HÍREK

© Hetedhét Játékmúzeum – Moskovszky és Réber Gyűjtemény • 8000 Székesfehérvár, Oskola u. 2-4. – hetedhetmuzeum@szekesfehervar.hu
magyarenglish