Fejléc
Árnyék
 
Múzeumi élmény zárva tartásunk idejére -- frissítve
Elválasztás

Zárva tartásunk idejére sem hagyjuk az érdeklődőket múzeumi élmény nélkül.

Kövessenek bennünket napról napra még több érdekességért játéktárgyainkról!

Játékok a múzeumból Önöknek, otthonra, járvány idejére




Vajon milyen társasjátékok sorakozhattak egy múlt századi gyerekszoba polcán? E heti sorozatunkból kiderül, melyek voltak a legnépszerűbb táblás játékok a századfordulón és a 20. század első évtizedeiben. Bemutatott játékaink ismerősek lehetnek, hiszen mai megfelelőjük a mi polcainkon is megtalálhatóak. Keressék most elő ezeket, teljenek közös játékkal az otthon töltött napok!

-- Unatkozom! -- sóhajtott Zsuzska, miközben az ablakpárkányon könyökölve bámészkodott. Gyönyörű tavaszi nap volt, vidám madárcsicsergés szűrődött be a nyitott ablakon.
-- Vajon miről beszélgethetnek a madarak? Tudom már... -- pattant fel Fruska, magára hagyva "madárságokon" mélázó húgát. Nemsokára visszatért, nyomában Olivérrel, hóna alatt egy társasjátékkal: Madárlakodalom.
"Madárlakodalom -- egy kockadobásos társasjáték, versbe szedett mókás utasítással, 6 különféle madár, mint játékfigura. 2 Pengő" A színes litográfiával díszített társasjáték játéktábláját és a doboztetőt a Moskovszky-gyűjtemény őrzi, a szabály hiányzik. A magyar nyelvű játék az 1930-as évekből származik.
(Forrás: Haider Edit (2017): A Moskovszky-gyűjtemény társasjátékai. Lépegető játékok. In: Játék és tudomány a Hetedhét Játékmúzeumban. Válogatás a Moskovszky Éva emlékére rendezett konferenciák előadásaiból 2012--2016, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 125.)






Vajon milyen társasjátékok sorakozhattak egy múlt századi gyerekszoba polcán? E heti sorozatunkból kiderül, melyek voltak a legnépszerűbb táblás játékok a századfordulón és a 20. század első évtizedeiben. Bemutatott játékaink ismerősek lehetnek, hiszen mai megfelelőjük a mi polcainkon is megtalálhatóak. Keressék most elő ezeket, teljenek közös játékkal az otthon töltött napok!

"Eddig nem így játszottuk!" -- fakadt ki Olivér. Ma délután Zsuzska és ő Lóverseny játékot játszottak a szőnyegen. A játékszabályt persze már rég elkeverték, most meg nem bírtak megegyezni. Zsuzska lova nyerésre állt, nem hagyta magát: "Igenis visszalépsz 4 mezőt! Most már ez a szabály." "De az előbb te is leütöttél egy akadályt...!" Szerencsére épp megjelent az ajtóban Fruska, aki szétválasztotta a civakodókat. Megegyeztek, hogy senkinek nem kell hátralépnie, a közösen hozott szabályt pedig nyomban le is írták. A következő játékban Fruska fogadott is -- Olivér lovára.
A színes, K. Sávely Dezső által litografált játéktábla az 1930-as évekből származik. Az ovális pályán a dobókocka számai szerint versenyeznek a játékosok, az nyer, aki először ér a célba. A jelölt akadályok figyelmen kívül is hagyhatók, egy másik szabály szerint viszont az akadályok hátráltathatják a lovasokat. Sőt, kétszer ugyanarra az akadályra lépve, a lovas elölről kezdi a futamot. Nem árt az elején tisztázni, melyik szabály szerint játszunk, hogy elkerüljük a vitás helyzeteket.
(Forrás: Haider Edit (2017): A Moskovszky-gyűjtemény társasjátékai. Lépegető játékok. In: Játék és tudomány a Hetedhét Játékmúzeumban. Válogatás a Moskovszky Éva emlékére rendezett konferenciák előadásaiból 2012--2016, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 124--125.)






Vajon milyen társasjátékok sorakozhattak egy múlt századi gyerekszoba polcán? Eheti sorozatunkból kiderül, melyek voltak a legnépszerűbb táblás játékok a századfordulón és a 20. század első évtizedeiben. Bemutatott játékaink ismerősek lehetnek, hiszen mai megfelelőjük a mi polcainkon is megtalálhatóak. Keressék most elő ezeket, teljenek közös játékkal az otthon töltött napok!

Olivér ma rendkívül rosszkedvűen ébredt. Semmihez sem volt kedve, a délelőtti tanulás alatt is csak zsörtölődött. Ebédidőre már húgaira is ráragasztotta rosszkedvét. Édesmama, a jóságos Édemama ebéd után játékot vett elő. Nem is akármilyet! A Mensch ärgere Dich nich! -- Ember, ne mérgelődj! című társasjáték hamar mosolyt csalt a gyerekek arcára, a játék elűzött minden bajt, már csak az volt a kérdés, "Ki nevet a végén?"
Az Ember, ne mérgelődj! c. társasjáték az indiai pachisi játék mintára készült, a hinduk nemzeti játékának európai változata. A Moskovszky-gyűjtemény a játék Magyarországon forgalmazott német kiadását őrzi az 1930-as évekből. A ma Ki nevet a végén? címmel ismert társasjáték eredeti változata az emberi életutat szimbolizálta, a tábla keresztje a négy égtáj felé mutat. A figuráknak a mezőket, azaz a földi élet állomásait végigjárva kell bejutniuk a célba. Az ellenfél által kiütött bábuknak vissza kell térniük a kiindulópontra, ahonnan "újjászületve" ismét útra kelhetnek.
(Forrás: Haider Edit (2017): A Moskovszky-gyűjtemény társasjátékai. Lépegető játékok. In: Játék és tudomány a Hetedhét Játékmúzeumban. Válogatás a Moskovszky Éva emlékére rendezett konferenciák előadásaiból 2012--2016, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 116--117.)






"Nahát, milyen gyönyörű!" -- álmélkodott Fruska. Édesmama és ő ezen a délelőttön Édesmama gyermekkori játékai között kutattak. Fruska szeme azonnal megakadt a Bécsi Práter nevezetességeit bemutató látványos társasjátékon. "Játsszunk vele!" -- kérlelte édesanyját a kislány. Noha a szabályra már nem emlékeztek, igazi időutazásban volt részük. Ki sem mozdultak a szobából, mégis képzeletben bejárták a park minden épületét és kávéházát, megcsodálták a hőlégballont, állatkertbe, majd színházba mentek, végül felültek az óriáskerékre.
A Bécsi Práter c. művészien megalkotott társasjáték a 1890-es évek végéről származik. Általa a gyerekek, akik személyesen nem élhették át a park nyújtotta élményeket a játékon keresztül, fantáziájuk segítségével ismerhették meg a Práter látványosságait.
(Forrás: Haider Edit (2017): A Moskovszky-gyűjtemény társasjátékai. Lépegető játékok. In: Játék és tudomány a Hetedhét Játékmúzeumban. Válogatás a Moskovszky Éva emlékére rendezett konferenciák előadásaiból 2012--2016, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 118--119.)






"De jó lenne vidámparkba menni!" -- ábrándozott Zsuzska a számtan leckéje fölött. "Felülnék a ringlispílre és még tombolát is vennék!" Zsuzska nem vette észre, de testvérei minden szavát hallották. Kitalálták, hogy estére vidámparkosat játszanak.
Előkeresték Édesmama Francia vidámpark című régi társasjátékát és tanácskozni kezdtek. Estére minden készen állt. Megnyitott a régimódi vidámpark a gyerekszobában. Fruska szedte a jegyeket, a tombolához Olivér is kölcsönadott néhány játékot. Édesmamát is játszani hívták és együtt ülték körül a csoda szép társasjátékot. Aznap este képzeletben mind vidámparkban voltak. "És hová utazunk legközelebb?" -- kérdezte Zsuzska.
A Moskovszky-gyűjtemény Francia vidámpark c. látványos társasjátéka a századfordulóról származik. A játéktábla a vidámpark látványosságait járja végig, és bár a szabály hiányzik, valószínűsíthető, hogy pénzérmék is tartoztak a játékhoz. A vidámpark a kor emberének maga a működő csoda volt, az pedig, hogy a téma társasjátékon is megjelenik, jól mutatja az érdeklődést a korszak új találmányai és szórakozási formái iránt.
(Forrás: Haider Edit (2017): A Moskovszky-gyűjtemény társasjátékai. Lépegető játékok. In: Játék és tudomány a Hetedhét Játékmúzeumban. Válogatás a Moskovszky Éva emlékére rendezett konferenciák előadásaiból 2012--2016, Szent István Király Múzeum, Székesfehérvár, 120--121.)








Kiállításunk már virtuálisan is látogatható! Járjanak körbe nálunk az elkövetkező időszakban otthonról -- virtuális séta: https://my.matterport.com/show/?m=yyetCEFiSQN (Készítette a Forum Hungaricum Nonprofit Kft.)






© Hetedhét Játékmúzeum – Moskovszky és Réber Gyűjtemény • 8000 Székesfehérvár, Oskola u. 2-4. – hetedhetmuzeum@szekesfehervar.hu
magyarenglish