Fejléc
Árnyék
 
Fémes Beck Vilmos / Kalászt tartó
Elválasztás

Kalászt tartó (Cereal holder boy)

leltári szám: 89.118.1.
méret: 23x12x8 cm

korszak: 1910-es évek
képzőműv. ág: szobrászat
műfaj: kisplasztika
technika: öntött
anyag: bronz

Fémes Becktől négy kis női akt szobrot ismerünk, amelyek mozdulat variációkként foghatók fel: a Madaras nő (1912, MNG) hieratikus merevségétől, a földről szinte elröppenő Táncosnő (BTM Fővárosi Képtár) dinamizmusáig. A Kalászt tartó közbülső helyet foglal el: a merev testhelyzet oldódik, a jobb láb kilép, a karok mozdulata is ellentétes. A figura kezében tartott kalász Ceres ábrázolásra utalhatna, de Fémes Beck munkáinak már nincs allegorikus jelentésük. Ugyanakkor nem is zsáner-szobrok, nem cselekszenek, hanem mozdulnak, anélkül, hogy ez valami konkrétumra irányulna. Az a felfogás, hogy a testhelyzetekhez, kézmozdulatokhoz lelki tartalmak társulnak, az emberi testet a lélekállapot kifejezőjévé tette a századforduló művészetében. Az akt-szobor témája nem a test bemutatása. A test csak közvetíti a megfoghatatlan, szavakkal meg nem nevezhető lelki történéseket. Fémes Beck aktjai kompozíciójukban, magatartásukban a realitás és a stilizálás határán állnak, arányaikban és formáikban van valami fanyarság. A mozdulat dekorativitása szépíti meg őket, és az a finom átszellemítettség, ami a test minden részletén visszacseng.

A jelzés szerint a jelen öntvény a szobor másodpéldánya. Az MNG - különböző címeken - a szobor két példányát őrzi (ltsz: 56.107-N és 56.109-N).

 

Nagy Ildikó

AJÁNLÓ

KIÁLLÍTÁSOK

HÍREK

© Városi Képtár – Deák Gyűjtemény • 8000 Székesfehérvár, Oskola u. 10. – deak@deakgyujtemeny.hu
magyarenglish